Sunday, April 24, 2011

PERTAYAAN LISAN

SOALAN:

AP Tebrau minta MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR menyatakan adakah Kerajaan telah mengkaji punca banjir di negeri-negeri yang dilanda banjir besar contohnya di Johor dan apakah rancangan keseluruhan (master plan) penebatan banjir yang telah disediakan.

JAWAPAN:

Kerajaan telah mengenalpasti kawasan mudah banjir seluruh Malaysia seluas 29,800 km persegi melalui kajian "National Register of River Basins" pada tahun 2003. Pada masa yang sama, Kerajaan telah mengkaji punca-punca banjir melalui penyediaan pelan induk tebatan banjir. Pelan induk tersebut turut digunakan untuk perancangan tebatan banjir. Setelah perancangan telah dimuktamadkan, rekabentuk terperinci akan dijalankan untuk menyediakan pelan-pelan kejuruteraan sebelum pelaksanaan projek tebatan banjir di kawasan mudah banjir.

Keseluruhan di dalam Rancangan Malaysia Kesembilan, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) telah menyiapkan sepuluh pelan induk tebatan banjr dan dua masih dalam pelaksanaan. Selain itu, terdapat tujuh reka bentuk terperinci kejuruteraan telah disiapka dan dua masih dalam pelaksanaan. Sekian, terima kasih.

No comments: